09 August, 2007

Gendang Perang Sudah Berbunyi


Gendang perang telah mula dibunyikan oleh pihak lawan. Adakah anda sudah bersedia dan cukup bersedia untuk berjuang di medan tempur? Pihak lawan penuh dengan tipu muslihat dan senjata yang semakin canggih. Kalau nak dibandingkan dengan pihak lawan dari segi kelengkapan dan persediaan, hanya Allah yang Maha Mengetahui akan persiapan di pihak yang satu lagi.

Lawan tetap lawan. Kuat, lemah, lengkap bersenjata, berperisai, bilangan yang lebih ramai; itu semua bukan halangan utama samada menang atau kalah. Segala mungkin akan terjadi dalam dunia yang serba tidak mustahil ini. Apatah lagi dengan semangat "Malaysia Boleh". Yang utama sebaik manakah strategi yang disusun untuk mengalahkan pihak lawan yang jauh lebih cemerlang, gemilang dan terbilang? Itu persoalannya. Perjuangan yang benar itu jika tidak dirancang dengan teratur akan tewas kepada perjuangan yang bathil tetapi tersusun rapi.

Persiapan awal tidak menjanjikan kemenangan yang mutlak; cuma mungkin sedikit keselesaan di hari perlawanan. Kalah dan menang yang dulu juga bukan ukuran sejarah yang sama akan berulang kembali. Strategi yang kemas, gerakan yang teratur, senjata yang mampu menangkis serta semangat juang yang kental mampu menumbangkan gergasi sebesar mana sekalipun walaupun pada hakikatnya nampak susah.